Jakopää ja jakoavain

Ajatuksen poikanen tämäkin: kuka haluaa tulevaisuudessa palkata sellaista työntekijää, joka ei ole valmis jakamaan ajatuksiaan ja ideoitaan muiden kanssa? Mobiilin oppimisen ydin on vahvasti ajatusten jakamisessa. Nyt koulutus keskittyy aika paljon siihen, että se, mikä ilmaistaan oppijan päästä ulos, on lopputuote ja usein ilmaisun kohteena on opettaja. Ja opettaja taas pitää kaiken omanaan. Minulla on kyllä tuntuma, että ammatillisella puolella opettajien välinen jakaminen ja yhteistyö on yleisempää kuin yleissivistävällä. Jos opettaja voi tehdä vuositolkulla työtä ilman, että ikinä kertoo kellekään kollegalle, mitä tekee tai ajattelee, niin kuinka oppijat kasvaisivat kohti niitä työelämävalmiuksia, joita tulevaisuudessa tarvitaan.

Oman pään sisällön jakaminen on avain oivalluksiin. Koulukulttuurimme näkymätön seinä on tässä. Lähtemättömästi muistan ensimmäisen ussan etäoppituntini (koko lukion pakollinen uskonnon sisältö 3 x 70 minuutissa…). Siinä huoneessa oli valtavasti vanhan opettajan aineistoja. Lasiovien takana, lukittuna. Kun lukko on jo pelkän materiaalin jemmaamisessa, niin aika rytinällä on katkottava kahleita muun avoimen yhteistoiminnan ja kehittelyn kulttuurin tuomisessa koulumaailmaan. (Montahan syntipistettä taas tästäkin kerettiläisajatuksesta kertyi… )

Mobiili oppiminen on siis ajatusten liikkumista päästä päähän ja siitä syntyvää kierrettä.

PS. tuo teknisvoittoinen otsikko vääntyneen kannentiivisteen kunniaksi :-/

Advertisements

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: