Ovatko blogit vastaus?

Aki tuossa alla kyseli, että mikä voisi olla se, jolla osuttaisiin verkko-ongelman ytimeen, jota Jyri kuvaa: vuorovaikutus verkossa ja opiskelijan ymmärrykseen vaikuttamisen vaikeus.

No eipä ole blogi tai wiki vastaus. Sanoisin, että toinen ihminen ja toiset ihmiset on vastaus. Se toinen voi tulla vaikuttamaan minuun vaikka mitä reittiä. Houkutteleva ja juuri minua puhutteleva reitti toimii. Toisinaan myös se, ettei mikään toimi.

Blogien ja wikien avulla verkkovuorovaikutus on kyllä monta astetta helpompaa kuin muilla välineillä eli niillä on etunsa. Parasta on ehkä ajatuskehittely, luonnostelu, etsiminen, pohtiminen, tutkiskelu. Ja palautteen saaminen. Se ei tosin ole suomalaiseen keskustelukulttuuriin ja oppimiskulttuuriin ihan luontojaan istuvaa, mutta kun niin monet ovat innostuneet, niin täytyyhän meissä myös olla uskallusta ja valmiutta avata ajatteluamme näkyväksi. Suljettujen ajatusten kohtalo on ankea.

Mainokset

5 kommenttia

  1. mobiilit said

    Päivää!

    Sosiaalinen tapa oppia, mielenkiinto ja mukaan lähteminen. Kaikkihan taas toimii jos niin halutaan ja riittävän moni haluaa. Olemmeko antaneet oikeita mahdollisuuksia oikealla tavalla tulla ja lähteä mukaan .oppimiseen. Mutu on edelleen se, että pääsääntöisesti toimitaan lähellä bulimiaoppimista kuitenkin. Ohjaajan taakka on ankara kuten tämänkin blogin syntymisessä on havaittu.

    Heikki

  2. Anne said

    Guten Abend 🙂

    Olipas oivallinen tuo bulimiaoppiminen… sitten kun vielä kotona on curling-vanhemmat, niin siinäpä sitä.

    Joskus on niin, että kun löytyy oikeat mahdollisuudet ja ryhmä alkaa toimimaan, se etenee kuin juna ja ohjaajan roolista tulee kevyempi. Sitä paitsi ne ryhmät, joissa porukka on mukana avoimin mielin ja ilmaisee itseään, ovat niin virkistäviä, että opettaminen/ohjaaminen on ilo. Minulla on taas sellainen filosofian porukka, että jokainen tunti menee siivillä ja vaikka lopetetaan 20.30 ei kukaan nuku tylsänä.

    Tässä pätee sellainen ajankäytön laki, että jos ensin on valmis käyttämään ekstra-aikaakin, pääsee alamäkeen. Hyvä valmistelu on oleellista varsinkin verkkototeutuksissa. Jos kehys toimii, ohjaustyökin sujuu. Jos katsoo kellosta, milloin lopettaa ”työ”ajattelun ja lukee oikein tarkkaan mitä ne nyt oli… vessejä, niin ei ehkä kannata siirtyä verkko-opettamiseen. Eilen sain yhdeltä opettajalta tosi iloisen viestin klo 23:55, kun oli vinkkini avulla päässyt web-sivunrakennus pulmastaan eteenpäin. Jos ei heittäydy, ole edes hitusen intohimoinen, ei koe voimaa ja energiaa antavia viboja. Harmaata vaan ja kalseaa raadantaa.

    Joskus siis nopeimmin pääsee perille kuin Momo Ei-missään-kujalla, kulkemalla hitaasti takaperin.

  3. Anne said

    Ja siis tärkeää: RYHMÄ tekee sen jutun, ei ope/ohjaaja yksinään. Hänen roolinsa on laittaa liikkeelle, tehdä tilaa, pehmittää maata, kylvää, kastella. Mutta ei hän kenenkään puolesta opi. Hei, tästähän minä olenkin piirtänyt yhden kuvan… laitan sen myöhemmin näkyville.

    Muutokseen tarvitaan aina vähintään kaksi: hullu ja hullun yllyttäjä. Hyvässä porukassa on myös jarrumies, mutta se ei ole minimiehto, ksoka niitä jarrumiehiä on muutenkin kaikkialla.

  4. Aki said

    Anne kirjoitti osuvasti:…toinen ihminen ja toiset ihmiset on vastaus. Se toinen voi tulla vaikuttamaan minuun vaikka mitä reittiä. Houkutteleva ja juuri minua puhutteleva reitti toimii…

    On helpottavaa joskus palauttaa mieliin, että tietoverkot ja niiden käyttö on ihmisten tekemä tekninen apuväline tiedon välittämiseksi. Tieto ja sen välittäminen on aiemmin vienyt aikaa tuhottomasti enemmän esim. kivikaudella kuin tänään…Nykyihmisen vauhti ja kiire tekevät hektisen efektin lumipallon lailla…. Vahvoilla ovat otsansa aivolohkoaan sopivassa suhteessa käyttävät ihmiset. Loppuun palamisen mahdollisuus kasvaa, jos soutaa vastavirtaan voimat hyytyen. Tämä vaparetki-blogi innostuttakoon ja antakoon aikaa syvällisemmälle pohdintaan ilman aikarajoitusta. Käytännössä olisi mukavaa tietää , miten saan tietoa esim. seuraavaksi kuukauden päästä tulleesta kommentista ja millä välineellä (sähköposti,mobiili tai joku muu..) , jos vaikka hetkeksi siirryn aivotoiminnassani lepotilaan…Viikonloppu kun koittaa… Hyvää ja erilaista sellaista toivottaen koko ryhmälle !
    -aki

  5. Aki said

    Niin ja vielä piti sanoman, että verkko-oppimiskulttuuri on vielä aika aluillaan. Muistetaan nyt sekin , että ennen kuin kulttuuri syntyy, tulee sillä olla vähintään vahva lähihistoria, ts. ihmisillä on ollut tapana tehdä asioita tietyllä tapaa. Sitä tapaahan tässä nyt ainakin opettajana tehtävissä ollaan radikaalisti muuttamassa. Eikä nuo opiskelijatkaan helposti uuteen oppimistapaan lähde mukaaan , varsinkin, jos joutuvat tekemään TÖITÄ…Laiskuus on ihmisen (aika) paha ominaisuus, puhumattakaan vanhasta pois oppiminen…
    -aki

RSS feed for comments on this post

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: