.ä..ää!

Hengissä ollaan, mutta toisaalta sikakiire ajaa ihmistä, tällä kertaa kohti Italian eteläkärkeä lauantaina. Olen mielenkiinnolla käynyt seuraamssa tätä kehitystä ja potenut tietty alemmuutta nerokkaiden käänteiden kohdallanne kun en ole ottanut aikaa. Toisaalta aikaa ei ole ja kaikki tapahtuu ajassa, joka on meidän omaa pääomaamme ja käytämme sitä juuri niin kuin haluamme.

Tämä ajassa ja tulevaisuudessa toimiminen on niitä asioita, mistä on otettava kiinni ja suunnattava .oppiminen ja .ohjaaminen suuntaansa. Mielellään näkis, että jotain tapahtuu ja tapahtui. Näissä meidän omissa virtuaalitiimeissä on ajatusta suunnata pois suljetuista oppimisympäristöistä avoimempiin sellaisiin, mutta missä ajassa ja kuinka paljon jää kokemusten ja toimivien käytänteiden varaan.

Kuten seminaarissa saimme todeta, että kaikkea on tutkittu ja tietoa on olemassa, mutta missä on käytäntö ja rajataanko meidän mahdollisuuksiamme nykyisellä verkko-opetuksen rajallisilla mahdollisuuksilla todellisuudessa kehittyä yhdeksi merkittäväksi vaihtoehtoiseksi tavaksi oppia, kulkea omaa polkuaan, kuten nyt tämäkin blokkaus.

Heikki

Advertisements

4 kommenttia

  1. mobiilit said

    Päivää!

    Ja vielä erityinen kiitos Annelle, olet suorastaan pakottanut meidät tänne mukaan ja jotenkin tuntuu vain, että aika on.

    Heikki

  2. Anne said

    Heips!

    No on se aikamoisen mahtavaa, että löytyy näin rohkea ryhmä, että tosissaan päästään sanoista tekoihin. Sivusta seuraamalla on suojassa, siis turvassa, ei varmasti mokaa. Mutta mitä oppii? Ehkä ilkkumaan uskalikkoja (= kadehtimaan). Autenttinen kokemus ja eläytyminen syntyy toiminnasta, mukana olemisesta, uskaltautumisesta.

    Tuo aika-pohdiskelu, mitä kirjoitit, on oppimisenkin kannalta ääritärkeä. Oppimiseen ei ole pikaratkaisua, se vie aikaa (vaikka mitä oppimisen vallankumous -oppaita kaupattaisiinkin). Kiire myös kiristää monen ihmisen mieltä niin, että sitä vähääkään ei kykene sulattamaan, mihin ehkä olisi aikaa.

    Aika on valintoja. Jos hidastaa jossakin, saa aikaan enemmän. Laiskuus on aivojen voitelua. Välillä pitää osata olla vain, ihmetellä olemista. Nukkuminen on hyvä harrastus. Ja sitten yksi tärkeä on kaikenlainen monipuolisuus. Se on avoimien oppimisympäristöjen luontainen ominaisuus.

    Sellainen mieli, joka saa lepoa ja ravinteita, osaa hypätä ja löytää oikopolkuja ja kuluttaa vähemmin aikaa mutkiin. Meillä maalla sanotaan, että heiluu kuin heinämies. Ne heiluvat heinämiehet olivat kaupunkilaisia, jotka kerran kesässä tulivat maatöihin. Ja hirveällä tohinalla saivat aikaan vähemmin kuin verkkaan, harkiten ja sopivalla voimalla hankoilevat maalaisserkkunsa.

  3. Anne said

    Alitajuntatehtävä Heikki:

    Väitän, että verkko-opiskelussa ryhmä on tärkeämpi kuin on ajateltu ja että koko hommassa on jotain samaa kuin joukkuepelissä – enemmän kuin on ajateltu. Jos tässä on itua, sinä voit varmasti löytää sen, kun sinulla on pallo paremmin hallussa kuin eräillä. Voi sitä ainakin kokeilla.

  4. mobiilit said

    Päivää!

    Shakki – siirrot nerokkaasti suunniteltu. Hyvä joukkuepeli on kuin shakkia kollaboratiivisesti. A muodustuuko .oppimisesta jopa mielekästä ja lähes huomaamatonta B. Ryhmällä on merkitystä ja erityisen merkittävää on miten se .ohjautuu.

    Toimiiko kyläjoukkueen matka junnuista maajoukkuetason pelaajiksi tai Chelsean miljoonamiehistö ilman Mourinhoja?

    Hieno olla Z, mutta on myös erityisen hieno olla M ja parhaana yhdistelmänä ZM.

    hu

RSS feed for comments on this post

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: