Hyvä mobiilitehtävä

Olemme jo aiemmin pohtineet sitä, millainen voisi olla hyvä mobiilitehtävä.Se voisi olla kysymys, kysymyssarja tai kuva tai pieni videoleike… musiikki voi toimia esim. mun oppiaineissa, jos on sopiva sanoitus ja ilmaisutaitotehtävissä… etsi musiikkiin kuvitus, kuvaa ja tee esitys tai luo koreografia ja lavasteet. Etsi innoitusta luonnosta tai kaupungin kaduilta…

Olen koko päivän yrittänyt ratkaista pientä arvoitusta. Vihje vihjeeltä lähempänä, mutta… uskomaton vaikutus ajatteluun ja siihen, miten tulee tietoiseksi omista ajatusrakennelmista. Hyvä mobiilitehtävä on riittävän haasteellinen, ei mahdoton, mutta ei missään tapauksessä liian helppo. Ajattele, miten ihmiset ovat rakastaneet arvoituksia. Nykyisin niitä esitetään harvemmin, kaikki viihde on viety olohuoneitten pikkulaatikkoon. Siellä arvoitukset houkuttelevat.

Näytin eilen oppitunnilla kuvan ja kysyin, voisivatko nämä pojat pelata jalkapalloa? Perustele. Päivänselvin jäi havaitsematta: eivät voi, koska vauva ei osaa vielä edes kävellä saati juosta. Haemme helposti monimutkaisia vastauksia. Vanhat arvoitukset kaivelivat esille ilmeisiä ja totunnaisia asioita ja se niissä oli niin kutkuttavaa. Sitten kun sen oivalsi, se oli kerrassaan kirkasta. Mutta silti tapahtui muutakin. Piti ajatella itse ja luoda ajatuksissa kuva arvoituksesta.

Mainokset

8 kommenttia

  1. Pertti said

    Hyvä mobiilitehtävä. Nyt vain miettimään ja samalla ajatuksenjuoksua tässä kirjalliseen asuun sellaiseksi, josta jotain ymmärtäisi ja se ei olisi pelkkää höpinää. Jos ajattelen kuvaa, joka on simppeli homma lähettä opiskelijalle, mitä sen ympärille voisi haastetta ja ongelmaa rakentaa. Anne esitti, että pienellä ideoinnilla saa katselijat miettimään.Ammattiopetuksessa kuva voi olla ammatillisia asioita esittävä, joka ammattiaopiskeleville kertoo jotain eli niiden täytyy ymmärtää kuvasta ennestään jotain. Jos tällaisen kuvan esittää maallikolle, niin voipi olla vaikeampi saada prosesseja liikkeelle. Mitä Anne sanoisi, jos minä lähettäisin Sinulle alajakokeskuksesta kuvan, sinähän tunnet rakennusalaa, siinä mielessä ehkä pitäisi lähettää muu kuva, sanotaan vaikka Oumannin lämmityksen säädin. Nyt sitten Anne astuu kehiin, suunnittelee kuvaan liittyvät hyvät kysymykset ja asettaa ongelmat. Tämä olisi mielenkiintoinen kokeilu, kun aivan ulkopuolinen (ei ammattilainen) olisi kysymyksien ja ongelmien asettelija (poikkitieteellisys kunniaan). Alan ammattilainen tietenkin tulkitsee kuvaa ammatillisesta ja tietyn alan näkökulmasta. Voisi syntyä aivan uudenlaisia tapoja oppia asioita, voisi jopa syntyä kokonaan uusi tuote . Siitä vain kokeilemaan. Taidanpa lähettää oudon kuvan, jota Anne tai muut tiimiläiset sitten ruotivat. Poimin sitten ideat ja sovellan käytäntöön. En kuitenkaan heti lähetä, vaan katsotaan, lämpeneekö tiimiläiset ollenkaan minun ajatukselle ja onhan jokaisella miettimistä omissa kuvissa ja muita työkiireitä.

  2. Anne said

    Hei Pertti! Hyvä idea. Minä nimittäin mietin juuri tänään myös sellaista tehtävänantoa, että: Tee kysymyksiä. Menen ensi viikolla opettamaan täkäläisen ammattiopiston, Ekamin, tvt-tukihenkilöitä. He esittivät viimeksi kysymyksen, että mitä menetelmiä voisi käyttää sellaisten opiskelijoitten kanssa, joilla kirjallinen ilmaisu on heikkoa. Kysymysten laatiminen on kognitiivisena suorituksena hyvinkin vaativaa ja kuitenkin tekstiä ei tarvitse tuottaa kovin paljoa. Kysymyksiä voi sitten hyödyntää oppimisprosessissa lisää. Ja tuo ummikolle annettava kysymistehtävä voi olla aika kiinnostava reflektioväline noviiseille ja ammattilaisille. Se voi auttaa ymmärtämään, mitä minä jo osaan, mikä taas on oppimisen perusta eikä avaudu ilman tietoiseksi tekemistä. Eli äänestään JEES Pertin ehdotukselle!

  3. Aki said

    Raumalt gans!
    Pertin autenttinen kuvaidea hyvä. Voitaisiin kyllä kaikkikin tiimiläiset lähettää yhteiseen kuvapankkiin kuva. ( Flirkiin tai vastaavaan). Tehdään porukalla aktivoivat kysymykset kuvista sillä yhteisellä ohjelmalla, jonka jälkeen kuvan lähettäjä havannoi kysymykset. Muodostetaan yhteinen Docs and Spreadsheet foorumi, jossa parannellaan kysymyksiä syvällisemmiksi. Ovak muu viäl mukan…

  4. Aki said

    Ja jatketaan kysymysten ulkoistamista, fokusointia, tulkintaa ja reflektiota ennen kuin kuvan lähettäjä alkaa varsinaisesti prosessoimaan oppimispolkua mobiililaitteille sopiviksi….

  5. Anne said

    Hei hienoa, täähän myö tehhään!! Ollaan kyyvissä tukevast.

  6. Anna Mari said

    Mukana olaan. Täytyy vielä vähän ihmetellä, mistä kuvan nappaan. Ilmeisesti minun olisi aika hankkia myös sellainen kännylaite, joka vastaanottaisia kuvia:)

  7. Anne said

    Voimme hoitaa asiaa myös verkossa eli tätä varten ei tietty tartte puhelinta vaihtaa. Viritellään viikon lopulla. Ketkä muut haluaa olla mukana? Myös sivupöytiin tarjoillaan!!

  8. Jori said

    Mukana ollaan, vaikka sivupöydässä ollaankin. Mutta nyt pitänee lähteä Jadesoturia katsomaan ja ottamaan haltuun uusia ulottuvuuksia.

RSS feed for comments on this post

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: