Heuristiikkaa mobiilin kuvatehtävämallin kehittämiseen

Heuristiikka – Wikipedia

Heuristiikka on löytämisen ja keksimisen tiedettä ja taidetta. Sana tulee kreikan kielen ilmaisusta heureka, ”löysin”.

Katsohan tuota Wikipedian sivua, joka listaa Jakob Nielsenin kymmenen sääntöä heuristisen evaluoinnin työvälineiksi. Näitä voisimme hyvinkin soveltaa vaikkapa mobiilin kuvalla oppimisen mallin arvioivaan kehittelyyn: 1. näkyvyys, 2. yhteensopivuus järjestelmän ja todellisen maailman välillä, 3. Hallittavuuden ja vapauden tunne käyttäjällä, 4. Jatkuvuus ja standardit, 5. Virheiden ehkäisy, 6. Muistikuormituksen minimoiminen, 7. Käytön tehokkuus ja joustavuus, 8. Esteettinen ja minimalistinen suunnittelu, 9. Virheistä toipuminen ja 10. Ohjeet. Lue selitykset wikipedian sivulta. Onko joku tutustunut aiemmin Nielsenin sääntöihin? Nielsenin verkkosivuiltakin voisi löytyä joitain kultajyviä. Tuleeko noista sinulle oivalluksia kuvalla oppimispalikan kehittelemiseen?

Advertisements

4 kommenttia

  1. Pasi said

    Hei!

    Tässä Annen pyytämää viisastelua 😉

    Nielsenin heuristiikat ovat käyttöliitymänsuunnitteluun, soveltuu lähinnä tietokantoihin/iformaatiojärjestelmien käyttöliittymän heuristiseen (eli asiantuntijapohjaiseen / oppimiseen tähtäävään) arviointiin. Eli ovat tietojenkäsittelytieteen kultajalta, jolloin ei ollut webbiä vaan ns. päätteitä jotka oli palvelimeen yteydessä. Schneiderman on toinen käytettävyyden guru, jolla laajemp fokus.

    Wikissä osa 10 säännöstä on väärin suoemmennettu. Esim. 1. näkyvyys po. järjestelmän tilan (keskustelun tilan) kuvaus. 2. tulisi olla lähinnä intuitiivisuus / todellisen toiminan mukaisuus myös KL:ssä, 4. taas on lähinnä yhdenmukaisuus ja standardien mukaisuus esim. toiminnoissa ja painikkeissa jne.

    -P=)

  2. Anne said

    Hei tänk juu! Aina vähän varppeillaan lukee suomenkielistä wikiä, pitäisi oikeasti mennä aina alkuperäisille lähteille, mutta nyt on oikopolkuviikot. Tuossa tarttui silmiin muutama hyvä pointti sillä lailla, että kannattaa miettiä, kun kehitetään todelliseksi kokeiluksi… siis mietitään yhdessä ja erikseen. Ja aina tarpeen tullen kysytään viisaammilta.

  3. Pertti said

    Voitaisiinko Pasin analysointikehikon ajatuksilla saada nytkäytettyä kehittelyämme eteenpäin. Olemme jumittuneet nyt kuvaoppimiseen ja kysymyksiin. Täytyy laajentaa tarkastelua nimenomaan mobiiliopimisprosesseihin, mitä tyypillistä niissä on, miten ne tulisi rakentaa, miten ne poikkeavat perinteisistä, mitä etua niillä saavutetaan, millä tavalla ne liittyvät muihin prosesseihin. Pasin kehikossa on paljon pohtimista. Olemme päässeet hyvään alkuun ja oppineet paljon.
    Mihin suuntaan kehittelyä jatketaan? Suunnat esin. Mikä askarruttaa?

  4. Jari said

    Hyvä Pertti! Meillä on tosiaan kaiken muun mielenkiintoisen ohella menossa myös tämä mobiilioppimisen kurssiprojektimme. Tämän projektin päättyminenkin jo häämöttää.

    Etätyöskentelymme toimeksiantonahan oli ”jatkaa valitun mobiilioppimisen casen analysointia analysointikehikon mukaisesti” ja ”suunnnitella oma mobiilioppimisen pilotti omaan opetukseen käyttäen analysointikehikkoa suunnittelupohjana”.

    Siispä tuo Pasin kehikko on tärkeässä roolisa ja meidän pitäisi saada kirjattua ylös aika konkreettisia asioita…

RSS feed for comments on this post

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: