Avoimet oppimisympäristöt työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen ohjaukseen

Työssäoppimissivustoon voidaan liitää mobiililaitteet, blogit ja wikit. Tällaisella integroidulla työkalulla voidaan työssäoppimista ja ammattiosaamisen näyttöjä ohjata tehokkaasti, oppijat voidaan valtauttaa ja eri oppijoiden yhteistyötä voidaan lisätä. Integroitu työkalu sisältää suljetun ja avoimen oppimisympäristön. Suljettua oppimisympäristöä käytetään hallinnollisten tietojen ylläpitoon, kuten opiskelija- ja yritystiedot, sopimukset, asiakirjat, opetussuunnitelmat jne. Avointa oppimisympäristöä käytetään kollaboraatiovälineenä, tuotetaan käytännön työtehtäviin liittyvää kirjallista materiaalia verkkoon, siis opiskeluun.
Työssäoppimissivustoon (=TOV) on integroiti mobiilit, blogit ja wikit, saadaan TOVmobiLogWiki

TOVmobiBlogiWikion integroitu työkalu oppijan työssäoppimisen ja näyttöjen mobiiliohjaamiseen ja avoimien oppimisympäristöjen käyttöön. TOVmobiBlogiWikissä on työssäoppimissivustoon liitetty mobiililaitteet, blogit ja wikit. TOVmobiBlogWikistä ohjausviestit ja tehtävät välittyvät oppijan kännykkään opettajan tai järjestelmän toimesta. Oppija voi lähettää esim. on-demand ohjauspyynnön järjestelmälle. Järjestelmän avulla oppija voi liittää työssäoppimis- ja näyttöihin liittyvään tietoon kuvanjakopalvelun tiedot. Oppija voi tulostaa henkilökohtaiset kuvalliset raportit työssäoppimisestaan ja näytöistä.
Tiedon prosessointi
Oppija voi osallistua kollaboraatiotyöskentelyyn blokien ja wikien avulla esim. muiden oppilaitosten opiskelijoiden kanssa.
Oppijat tekevät eri laitteiden asennusoppaita (kuvat, työpaikan kokemukset)
Oppijat tekevät eri työmenetelmistä ohjeet sähköiseen muotoon
Oppaat ja ohjeet tehdään blogiin ja wikiin (kuin sähköinen oppikirja).
Työssäoppimisen päiväkirjat ja kuvanjakopalvelut koostamisen pohjana
Oppija yhdistää kuvat päiväkirjoihin ja näyttöihin ja tulostaa opiskelijaraportit
Oppijat tekevät yhteistyössä eri työmenetelmistä ohjeet sähköiseen muotoon
Asennusopas materiaali ja kuvat kerätään blogiin, eri oppilaitosten opiskelijat tuottavat
Wikiin tallennetaan asennusoppaat
TOV- päiväkirjat ja kuvanjakopalvelut oppijakohtaisen tuotoksen välineenä
Wikit ja blogit yhteisöllisen tuotoksen välineenä

Automaattiset herätteet
Päiväkirjamuistutukset kännykkään
Automatisoidut ohjaukset ja tehtäväannot
 

Mainokset

6 kommenttia

  1. Anne said

    Hienoa Pertti! Tässä suunnitelmassa olet oivaltanut juuri sen, mitä etua on erimuotoisista verkkotyövälineistä. Mikään ei syrjäytä toista, sillä välineillä on erilaiset edut. Blogien, wikien ja kuvanjakopalvelun käyttäminen kuulostaa mielekkäältä ja soveltuu vielä hyvin erityyppisiin ammatillisiin opintoihin, kun sanan asennusopas kuvaa työmenetelmäoppaalla, voi kyseessä olla hyvin vaikkapa ravintola-ala, vaatetusala tms. Oivallista!!! Ja hienoa myös tuo yli oppilaitosrajojen avattu mahdollisuus 🙂

  2. Aki said

    Upeata,Pertti! Tuossa on monelle ihmettelemistä ja oivaltamista. Jos vaan saat vielä hyviä käytännön kokemuksia suunnitelmasta näkyviin, jäävät ihmettelijät hämmästyneiksi. Jäin itse ihmettelemään sitä, pysyykö oppija näin monen työkalun käyttöön samanaikaisesti. Ilmeisesti työkalut voidaan integroida jotenkin helposti yhteen , yksinkertaiseen muotoon. Kiva nähdä, miten suunnitelmasi etenee.

  3. Pertti said

    Tällä hetkellä TOV-sivustoa käyttää n. 1000 opiskelijaa. Opiskelijat täyttävät sivuston avulla päiväkirjoja työssäoppimisjakson aikana. Uskon, että opiskelijat kyllä ehtivät ja voivat ottaa kuvia omista työtehtävistä ja näytöistä, kun on hyvin toimiva järjestelmä, johon kuvat heti pukataan. Jakson jälkeen opiskelijat sitten työstävät eteenpäin, miksei myös jakson aikana. Me käynnistämme oman kuntayhtymätason projektin tästä, jos saamme rahoituksen. Jyväskylässä on jo samantapainen työ aloitettu. Tässä ko.projektin osoite http://www.peda.net/veraja/jao/tekninen/projektit/etaitava
    Itse kuvittelisin, että kolmen vuoden päästä olisi jo moinipuolisia kokemuksia eri oppilaitosten opiskelijoiden työskentelystä. Miten Aki, voiko Sinun opiskelijat tulla kokeiluun mukaan

  4. Aki said

    Moi Pertti! Kaikki projektit, joissa oppilaitoksen läsnäoloa työpaikoilla editetään, ovat tervetulleita. Tällä hetkellä tilanne on hyvin kirjava eri aloilla. Jos aikomuksenne on tehdä riittävän yksinkertainen mobiilinen seuranta- , ohjaus- ja palauttetyökalu työssäoppimisen tueksi, olen kiinnostunut kokeilutoiminnasta. Jutellaan Heinolassa.

  5. Anna Mari said

    Hienoa Pertti! Työssäoppimisen sivustosta liikkeelle lähtenyt kehittämistyö on mennyt lumivyörynä eteen päin…

    Onpa ollut mukava seurata tätä prosessia. Mielenkiinnolla odottelen kokemuksiasi tästä vaiheesta.
    hyvä, hyvä, hyvä

  6. Pekka said

    Juuri tämän tyyppistä toimintaa kaivataan myös ammatillisessa koulutuksessa. Etenkin tuo kuvanjakopalvelu ja kuvallisen materiaalin käyttö korostuu – useimmat meidän opiskelijoista eivät ilmaise tekemisiään tekstillä juuri ollenkaan.

    Sen sijaan suurimmalla osalla on oma ircgalleria- tai ii2-presenssi, messenger-yhteydet ja blogityyppinen kommentointi on täysin normaalia. Eli sosiaalinen web toimii jo meidän opiskelijoiden vapaa-ajassa.

    Itse pyrin liikkumaan ”babysteps” -tyylillä (jos joku muistaa Bill Murrayn What about Bob -elokuvan) — eli jos me saataisiin meidän opiskelijat ottamaan kuvia/videoita mistä vain työtilanteista, ja irc-galleria / youtube -tyylisesti kommentoimaan toisiaan miten vain, niin jo siinä olisi mahdollisuuksia saada huikeasti erilaisia oppimiskokemuksia.

    Näistä ensimmäisistä askeleista olisi sitten jo huomattavasti yksinkertaisempaa liikkua kohti wikissä koostettavaa opasta tms. strukturoidumpaa oppimista, kun reflektiivinen käytäntö ollaan saatu pyöräytettyä ikiliikkujan lailla käyntiin.

    Hyvältä vaikuttaa – hienoa nähdä, että Suomessa tapahtuu!

RSS feed for comments on this post

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: