Imagining the future of schooling

Terveisiä Bryggestä European Schoolnetin seminaarista, jossa pohdittiin tulevaisuuden oppimista ja verkko-opetuksen mahdolisuuksia ja uhkia, mOppimista ym. Nostan hattua Teille suomalaisille kehittäjille, kyllä Te monessa suhteessa olette edelläkävijöitä! Seminaarin esitykset ja aiheeseen liittyviä ajatuksia löytyy blogista osoittesta: http://blog.eun.org/roundtable

Mainokset

6 kommenttia

  1. Anne said

    Terkkuja vaan sinne Bryggeen Anna Mari!! Kiva kuulla, että ei ihan perähännillä roikuta 😉

  2. Aki said

    Kävin läpi noita http://blog.eun.org/roundtable luentokalvoja. Tosiaan kovin tutulla tasolla kulkevat , ei mitään varsinaista uutta ilmaantunut , hyvä että asioita pohditaan ympäri Eurooppaa. Opettajan ohjaustaidot ja yhteisöllinen keskustelu olisi luullut tulevan paremmin esille, tuntuvat vaan tuota arviointia pitävän etusijalla… Jotenkin vaan olen kallistumassa siihen, että verkko-ohjaukseen ja yhteisölliseen keskusteluun pitäisi kiinnittää yhä enemmän huomiota myös avoimessa oppimisessa, koska opettajan ohjaustaidot ja yhteisöllisyys tulevat olemaan verkkossa avainasemassa, jotta asioita ymmärretään paremmin ja syvemmin. Ja lurkkijoita mekin tarvittaisiin tähän vaparetkeen yhä enemmän. Miten niitä saataisiin ?

    Tottakai teknisten avoimien ohjelmien soveltaminen on toinen tosi tärkeä tulevaisuuden haaste. Miten saada opettajat ja opiskelijat mukaan käyttämään yhä moninaisempia tietotekniikan avoimia ohjelmia ? Näitä avoimia sovelluksia tuntuu nousevan kuin sieniä sateella!

    Samalla kiinnitin huomiota blogiin, joka oli hyvin laadittu , mukana jopa äänitiedosto, mutta , kuka jaksaa kuunnella monotonista äänirykelmää, jos asia ei varsinaisesti innosta kuulijaa ja missä on nuo blogin kommentit? Kommenteista kun blogit vasta elämän alun saa….

  3. Anna Mari said

    Aki tein täysin samanlaisia huomioita. Pedagogiikkaa isolla P:llä kaipasin. Keskustelua pedagogisen ajattelun muutoksen tarpeesta, opettajuuden muutoksesta.

    Mistä niitä lurkkijoita saataisiin…ja sellaisia, jotka eivät vain lurkkisi vaan osallistuisivat. Kovin ovat hiljaisia euroopan tasollakin foorumit verkossa. Mainiona tiedonlähteenä toimivat kuitenkin. Ei jää vain sisäpiirin asioiksi, siinä mielessä European Schoolnet tekee hienoja avauksia avoimeen suuntaan. Iso kiitos tästä kuuluu varmasti Riina Vuorikarille, suomalaiselle toimijalle siellä!

  4. Aki said

    Mietin , miten noita lurkkijoita saataisiin lisää… Kiinnostus ja innostus pitäisi pystyä vastapuolessa herättämään. Markkinointi ja tiedotus lienee ainut oikea tapa saada porukka kiinnostumaan ja innostumaan. Yksi markkinoinnin tärkeä väline on henkilökohtainen ” myyntityö”. Yleensä henkilöksi valitaan näyttävä , nuori , hyvän verbaalisen taidon omaava myynnin ammattilainen. Meillä on käytössä vain ajatuskuviot, jotka ei helposti kolahda ; arjen keskellä kun on muutakin ajateltavaa…

    Toisena lähtökohtana on pitää blogien asiat ja teemat sellaisina, joita tavalliset riviopettajat ymmärtävät ja joilla on kokemusta (= mielipide) keskustelun sisällöstä. On helpompi osallistua keskusteluun , jos todella on jotain sanottavaa teemasta..

    Kolmantena pointtina on kouluttaa opettajat käyttämään RSS-feedejä, ihan konkreettisesti. Itse ihmettelin eri luennoilla mitä tuo RSS-tarkoittaa käytännössä. Onneksi Anne näytti esimerkin, josta pääsin RSS-ymmärryksen jäljille. Jospa nällä keinoilla irtoaisi edes lurkkioita.

    Pidetään teemat ”freessinä” ja osallistutaan blogien keskusteluihin rohkeasti…

  5. Anna Mari said

    Opettakaa minutkin loppuviikosta Heinolassa käyttämään RSS-feedejä ihan käytännössä…

    Jan de Craemer kuvasi Bryggessä mielestäni hauskasti vuoden 1985 jälkeen syntyneiden ja ennen sitä syntyneiden profiileja termeillä: digital natives ja digital immigrants.

    Oppimisretkellä me kaikki ollaan. Ja oppimisretkellä oppii…Toivottavasti pystytään pitämään keskustelut sillä tasolla, että niihin on mukava osallistua lurkkijoidenkin 🙂

  6. Heikki said

    ..ivää!
    Lurkkijat ovat jo aika lähellä, heillä on jo jotain kipinää ja halua – ovat antaneet singnaalin. Rohkaisua ja erityisesti tietoisuutta oikeassa muodossa m.Pedagogiigan ja p.Rakkauden mahdollisuuksista kaikille sirosryhmille erikseen ja yhdessä. Olemme jo oikealla polulla. Tekniikka ei ole kenellekään este, tällä B:uus toimii, toistoja, menee sormiin. m ja p ovat jos sitten niitä mitä voimme miettiä illalla ja katsella kuvina ja filmeinä yön aikana valmiimmiksi tjao.käsityksiksi.

    .hu

RSS feed for comments on this post

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: