Häiriötila jatkukoon

Jo tähän mennessä oppimisympäristöjen runsas kirjo on aiheuttanut sen, että esimerkiksi henkilökohtainen opetussuunnitelma saattaa sijaita primuksessa, moodlessa jne. Kuinka staattinen hops nykyisin on, minkälainen sen pitäsi olla ja mihin ympäristöön se tulisi sijoittaa? Mikä on tilanne nykyisin? Miten sen pitäisi olla? Miten avoimet ympäristöt parantavat asiaa?

Mainokset

5 kommenttia

  1. Anne said

    Minä ajattelin samaa asiaa toisessa yhteydessä viime viikolla. Ongelma ei ole kovin iso silloin, kun kaikki aineisto on verkosta tavoitettettavissa. Huonommin on silloin, kun aineistoja on palvelimilla, jonne ei ole pääsyä ulkoverkosta tai kun aineistoja on tietyssä tietokoneessa, muistitikulla, joka hukkui, rompulla, joka jäi kotiin ja kansiossa, joka on työhuoneessa alakerrassa.

    Hopsista: minustä Helsingin yliopiston käytössä oleva WebOodi on hyvä systeemi. Sisään kirjautuneena pääsen muokkaamaan omaa hopsiani, katsomaan opintosuoritukset, ilmoittautumaan kursseille, tarkistamaan, pääsinkö johonkin ryhmään, laittamaan sähköpostia tentaattorille yms. Ja opetussuunnitelmaan pääsee käsiksi myös avoimien sivujen kautta.

  2. sinikka said

    Hops tulee laittaa sähköisesti primukseen opiskeluhallintaohjelmaan.
    Star Softin Primuksessa on hyvät ja toimivat sähköiset hojks-sivut ja samoille sivuille muokaten voi alkaa tekemään hopseja.
    sinikka

  3. Aaro Ikkala said

    Meidän talon ihmiset olivat sitä mieltä, että Primus olisi hyvä paikka hopseille. Ovat nykyisin paperilla ja ilmeisesti palvelimella. Itse en hopseja tee, mutta oppilashallinto-ohjelma tuntuisi hyvin loogiselta paikalta sijoittaa hops.

  4. Pertti said

    Kuvailkaa tarkemmin Primuksen ominaisuuksia, joustavuutta, hyviä puolia, mitä puutteita, miten opiskelijan osallisuus, tulisiko sitä olla ja millä tavalla opiskelijan aktiivisuutta voisi lisätä. Onko ympäristö ainoastaan hopsien varastopaikka. Käyttäjien kokemukset esiin, myös muiden ympäristöjen käyttäjien kokemukset esiin.

  5. Anna Mari said

    Pertti nosti tämän keskustelun avauksessa esille oleellisen kysymyksen. Miten staattisia hopsit ovat?

    Suunta sähköisiin hopseihin on varmasti oikea, mutta oli järjestelmä mikä tahansa, se ei välttämättä poista staattisuutta. Ympäristöstä voi tulla vain hopsien varasto, kuten Pertti edellä kirjoitti.

    Hopsien staattisuus/dynaamisuus riippuu ilmeisesti siitä, miten joustavia opintopolkuja oppilaitokset opiskelijoille pystyvät tarjomaan. Saan aina silloin tällöin s-postiini kyselyjä opiskelijoilta, jotka etsivät aitoja mahdollisuuksia rikastuttaa hopsiaan ja ottaa opintoja toisita oppilaitoksista. Mm. viime viikolla sain kyselyn joltain opiskelijalta, joka oli suorittanut opintoja nopeutetulla aikataululla ja jolla oli enää fysiikan kurssi suorittamatta. Omassa oppilaitoksessa sen suorittaminen ei ollut nyt mahdollista ja valmistuminen oli kiinni tästä kurssista.

    En tiedä, oliko tämän nuoren hops paperilla vai sähköisenä. Hopseja on vaikea muokata ja muuntaa, jos tarvittavia opintoja ei ole tarjolla…

    Riippumatta näistä ajatuksista, pidän hopsien sähköistämistä oivallisena. Näin dokumentoituu myös prosessia ja kuten Anne edellä kirjoitti, pääsee joissakin opinahjoissa jo nyt ihan oikeasti suunnittelemaan oppimispolkujaan.

    Toivottavasti joku tuo kokemuksiaan Pertin edellä esittämiin kysymyksiin (Primuksesta). Minulla niitä ei ole tuoda jakoon:)

RSS feed for comments on this post

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: